Shanghai live... - Reisverslag uit Shanghai, China van lauraenantoine - WaarBenJij.nu Shanghai live... - Reisverslag uit Shanghai, China van lauraenantoine - WaarBenJij.nu

Shanghai live...

Door: Laura & Antoine

Blijf op de hoogte en volg

02 September 2011 | China, Shanghai

De eerste maand is om en we beginnen ons aardig aan te passen aan de Chinese (Shanghainese) samenleving (niet gevreesd; voor ons geen geduw, gerochel, gespuug, geslurp en geboer). Tegenwoordig ga ook ík niet de deur uit zonder mijn mini Kleenex zakdoekjes (wat dienst doet als wc-papier in de stad), gaan bij ons aan de voordeur de schoentjes uit (veel te veel bacteriën onder de zolen) en vervolgen we onze weg in het appartement op slippers/slofjes. Het fruit wordt bij het plaatselijke fruitstalletje gehaald en hier en daar wordt zelfs een woordje Chinees gewisseld!

De chauffeur voelt zich ook prima op zijn gemak en wij zijn heel blij met hem. Hij is altijd op tijd, kent elke straat in Shanghai en als hij ons bijvoorbeeld bij een supermarkt afzet dan staat hij altijd op de eerste parkeerplaats bij de uitgang. Hij toetert onderweg alsof zijn leven ervan afhangt en maakt gerust van een tweebaans weg een driebaansweg als hem dat beter uitkomt.

Zoals gezegd zet hij ons ook bij de Carrefour en de Metro af (supermarkten in de omgeving). We hebben ruim de tijd genomen om het assortiment van beide supermarkten een grondige inspectie te laten ondergaan. Fruit en groenten zien er goed uit, alleen het vlees-/vis assortiment is even wennen.... Antoine vindt deze afdeling reuze interessant (staat zeker 15 minuten naar schildpadden, slangen, krabjes te kijken) en ik probeer deze afdeling koste wat kost te vermijden. Zo gauw ik al iets ruikt wat er mee te maken kan hebben, vlieg ik elk ander willekeurig gangpad in. Ik kán niet wennen aan deze vlees-/visafdelingen en ik wíl er niet aan wennen. Doe mij maar gewoon een mooi stuk vlees/vis in stukjes gesneden, zonder pezen, spieren & bloed, kant en klaar verpakt om ’s avonds te verorberen zonder dat ik geconfronteerd wordt met de fases die hieraan vooraf gaan.

Bij de Carrefour gaat Antoine ook nog even naar de kapper. Er zijn verschillende gradaties in de chinese kapperswereld: junior / senior / master of creative artist. We hebben nog grappen gemaakt dat Antoine eigenlijk die laatste zou moeten kiezen en dat deze creative artist wellicht in staat zou zijn om het kapsel van Antoine in een volle krullenbos om te toveren. Omdat we dat uiteindelijk toch niet zagen gebeuren en het kapsel van antoine niet heel complex is, heeft hij voor de junior gekozen. Voor 4 euro kwam hij weer mooi geschoren uit de kappersstoel. Ze hebben zijn kort gekapt koppie zelfs nog even geföhnd (?!!).

Antoine krijgt de tijd goed om op zijn werk. Laatst is hij met de trein van Shanghai naar Nanjing gereisd voor werk en een wederzien met zijn andere chinese collega’s. DSM heeft een grote fabriek in Nanjing die onderdeel is van het stuk van DSM waar Antoine voor werkt. Deze trein haalt de snelheid van 300 km per uur (!). Eindeloos naar buiten turen zit er dan ook niet echt in. De trein vliegt normaal gesproken met 350 km per uur over het spoor maar door het treinongeluk onlangs doet ie het iets “rustiger” aan. Op het perron ziet het zwart van de Chinezen, een drukte van jewelste!! Gelukkig is Antoine lang en kan hij over de kopjes heen alles overzien.

Ondertussen heb ik niveau 1 Chinese les afgerond. Een week fulltime chinese les van 09:00-16:30 uur. Deze lessen zijn 1 op 1; mevrouw de teacher en ik. Tijdens de introductie wordt verteld dat voor mij het ‘housewife programm’ bestaat. Antoine zit aan de andere kant van de tafel te grinneken. Ik ben gepromoveerd (of gedegradeerd?) van ‘spouse’ naar ‘housewife’. Ik zal even kort aangeven hoe mijn week ging: 1ste dag; goed, leuk! 2de dag; heel goed, leuk! 3de dag: iets minder maar mag niet klagen, minder leuk; 4de dag; drama, helemaal niet leuk! Bij dag vier lukt het niet om fatsoenlijk zinnen te formuleren en kan me niet concentreren. Mijn gedachten dwalen af (ik heb ook zo een mooi uitzicht over de stad, 23ste verdieping ......) ..................... twee opgetrokken wenkbrouwen kijken me aan. “Oh verdorie, dat was een vraag! Could you please repeat it? :-) Ik hoor door de verschillende vreemde klanken ook niet of iets een vraag is of een constatering. Ik krijg er hoofdpijn en spleetogen van. 5de dag; heb na het drama van gisteren geen motivatie vandaag....... hopelijk gaat het toch beter en kan ik niveau 1 met een goed gevoel afsluiten.... einde dag 5: Niveau 1 afgerond!!!... w huì shu Zhngwén (ik spreek een beetje Chinees!).


Ditjes & datjes:

Het sterrenbeeldensysteem is hier iets anders ingericht dan in NL. Iedereen is in China op dezelfde dag jarig.... met Chinees nieuw jaar. Bij de geboorte ben je ook niet 0 jaar maar meteen 1 jaar. Ben je dus bijvoorbeeld geboren op 1 november 2011, dan ben je meteen 1 jaar. Vervolgens is het Chinees nieuw jaar op 23 januari 2012, dan word je meteen 2 jaar. Dus een baby is dan bij ons bijna 3 maanden, in China is het dan meteen een peuter van 2 jaar. Ook de sterrenbeelden zijn gelinkt aan het jaar dat je geboren bent. Baby’s die dit jaar zijn geboren zijn een konijn (2011 het jaar van het konijn). In China heeft Antoine niet het sterrenbeeld kreeft, maar is hij een haan en ik geen vis maar een varken(-tje). Voor degene die medelijden met mij hebben: het varken is het sterrenbeeld dat het meest geluk heeft/breng (hihi).........uitspraken als “zo dom als het achtereind van een varken”, gaat in China niet op en voor Antoine “haantje de voorste”...tja wat zullen we zeggen......... ;-)

Omdat we nog geen kabel hadden ontvangen voor de internationale tv-zenders, hebben we een avond naar de chinese tv gekeken. We kunnen het niet volgen, maar gewoon even doelloos naar de tv kast kijken werkt ook ontspannend. Zo zien we bijvoorbeeld een chinese mevrouw een drankje promoten; ze neemt sensueel (op chinese manier dan) een slok en verteld vervolgens de kijkers dat het echt heerlijk is.... we liggen in een deuk... zit de dop nog op het flesje! Hahahaha... hebben we toch nog een beetje komedie in het weekend!

De spullen uit NL zijn vorige week zaterdag EINDELIJK gearriveerd. Het was een klein feestje, net kestmis! Bij de doos met wereldgerechten, pindakaas en wasmiddel slaag ik een vreugdekreetje. Die avond hebben we dan ook de link met Shanghai en NL gemaakt.... Beef Shanghai, jammie jammie!

Verder heb ik nog sollicitaties verstuurd en moet even afwachten hoe dit verder loopt.....

Aankomende weken hebben we vakantie en gaan we naar buurland Vietnam!
Goodbye Chinezen, hello Vietnamezen!!

Zàijian!!

  • 02 September 2011 - 14:44

    Ed En Lilian:

    Hallo Laura en Antoine,
    Wat leuk een reisverslag uit China! Jullie hebben het wel naar je zin zo te lezen en te zien. Het is natuurlijk ook een geweldige ervaring, een tijd lang in een andere cultuur leven (en werken :-)). Is het nu zomer en hoe ziet een winter er dan uit?? Of is er niet zo groot verschil tussen de verschillende seizoenen?
    We wensen jullie een fijne tijd en de komende weken een prettige vakantie in Vietnam.
    Veel groetjes,
    Ed en Lilian

  • 02 September 2011 - 16:21

    Erik En Janneke:

    Hoi hoi!

    Klinkt weer heel erg leuk allemaal!
    Zo te horen beginnen jullie je draai al aardig te vinden!
    En nou ook nog lekker op vakantie naar Vietnam!
    Heerlijk! Geniet ervan!
    Ben benieuwd naar het volgende verslag!

    Groetjes Erik en Janneke

  • 02 September 2011 - 17:20

    Mam Barbara:

    Knor, knor,
    Kukeleku, als stelletje vind ik kreeft en vis toch beter bij jullie passen, maar goed dat is een kwestie van smaak.
    Geweldig je verslag alweer Laura,echt top, heerlijk om van te genieten.
    De haartjes van Antoine zal dat chinees kapstertje toch zeer zeker als souveniertje voor haarzelf in een zakje hebben gedaan.
    Ben ontzettend blij dat het goed met jullie gaat.
    Petje af voor jou Laura.
    Hele fijne vakantie in Vietnam en tot heel gauw weer, gezond en wel terug in China.
    Dikke kus en heel veel liefs van Henk en mij.
    Wij houden van jullie en zijn in gedachten toch elke dag bij jullie.,

  • 03 September 2011 - 17:41

    Femke En Erik:

    Dag lief vriendje en vriendinnetje,

    Wat fijn dat jullie een beetje jullie weg beginnen te vinden daar!
    Ik ben eens benieuwd Lau welk type kapper jij straks gaat kiezen. In Nederland durfde je nooit van je vaste kapsel af te stappen (ondanks mijn aansporingen), maar dat zal daar misschien wel vanzelf gaan als je voor de 'creative' variant kiest. Ik laat me verrassen....
    En maak je geen zorgen dat je mannetje nu een haan is, want zoals je weet is mijn mannetje een echte Haan en daar houd ik het ook al een hele tijd mee vol, dus dat komt wel goed.
    Succes nog met Chinees oefenen. Wij verwachten natuurlijk binnenkort de eerste reisverslagen in het Chinees.
    Heel veel plezier in Vietnam! Geniet ervan, want dat hebben jullie wel verdiend na die eerste spannende weekjes in China.

    Dikke kus
    Femke en Erik

  • 04 September 2011 - 16:17

    Melissa & Co:

    Hey Import Chineesjes ;))

    Het Chinese leven begint al aardig te wennen zo te lezen... fijn dat jullie je draai een beetje beginnen te vinden.

    Krijg je die Chinese les gewoon thuis als housewife hihi?
    Wel knap hoor dat je al een beetje Chinees spreekt, als ik die woordjes alleen al zie; ik kan er echt geen touw aan vastknopen.

    Lotus riep bij het zien van de "non-vegetarische" foto spontaan "hond", "hond" haha... zelf zie ik de overeenkomsten niet direct, maar ik zou dat ook niet zo nodig op m'n bordje hoeven :)

    Fijne vakantie tussen de Vietnameesjes....en binnenkort maar eens een Skype poging wagen...X

  • 10 September 2011 - 09:43

    Pieter & Yvonne:

    Laura heeft haar echte beroep gemist!
    Kan rustig naast Joup van 't Hek in de NRC op zaterdag haar kolommetje slijten.
    We genieten haar schrijfstijl en de avonturen in China.
    Maak er een leuke vakantie van bij de naburige spleetogen - ook een leuk volkje!
    We kijken uit naar de volgende episode.

    Groetjes vanuit Vaals

    Yvonne & Pieter

  • 27 September 2011 - 15:34

    Marcel En Ellen:

    Hey buurtjes,
    Ademloos heb ik jullie hele verhaal gelezen. Inderdaad lekker vlot geschreven. Laura wat dacht je van een carriere als schrijfster. Lijkt ons wel wat voor je! Wat een geweldige ervaringen allemaal. Ik zie het allemaal zo voor mij. Antoine op de vleesafdeling en Laura die snel wegrent haha. In Frankrijk en Italie word je ook niet blij op deze afdeling maar ik neem aan dat dit nog een graadje erger is. Zo te lezen heb jij Laura ook je draai gevonden. Waar blijft dat reisverslag over Vietnam? Ik hoop dat het er snel aankomt. Hoe komen jullie trouwens aan zo veel verlofdagen? Wij zijn stinkend jaloers...

  • 01 Oktober 2011 - 19:19

    Priscilla:

    Hee hallo daar aan de andere kant van de wereld!

    Leuk om te lezen dat jullie al een beetje gewend zijn, die chineesjes lijken me toch wel een eigenaardig volkje haha. En wat goed dat je op chinese les zit, lijkt me erg moeilijk. Kun je mij en Melis een spoedcursusje geven als jullie weer terug zijn, misschien blijft dat beter plakken dan Spaans (ik betwijfel het..)
    Heb ooit van mijn collega gehoord dat zij in China kippesoep bestelde, en dat ze gewoon een grote pan soep op tafel kregen waar de hele kip inclusief hoofd en poten uitstaken! Dan is gewokte paprika en wortel toch zo gek nog niet... ;-)
    Hoop dat jullie het leuk hebben gehad in Vietnam, ben wel benieuwd naar de foto's.

    Groetjes Priscilla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shanghai

Living in Shanghai

Recente Reisverslagen:

21 Juli 2012

Ditjes & Datjes

01 Februari 2012

Het Jaar van de Draak

15 Januari 2012

Merry New Year!

03 November 2011

"Bijlmer van Shanghai"

02 September 2011

Shanghai live...

Welkom in ons Shanghai-dagboek! We nemen jullie mee in ons avontuur in deze immens grote en dynamische stad. De stad met de meeste Chinezen, de vele lampjes, de hoogste gebouwen, de grootste haven, de geroosterde duckies, chopsticks en de Huangpu; kortom de parel van het oosten!! Liefs, Laura & Antoine

Actief sinds 07 Aug. 2011
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 13009

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2011 - 31 Januari 2013

Living in Shanghai

Landen bezocht: