De eerste week in Shanghai..... - Reisverslag uit Shanghai, China van lauraenantoine - WaarBenJij.nu De eerste week in Shanghai..... - Reisverslag uit Shanghai, China van lauraenantoine - WaarBenJij.nu

De eerste week in Shanghai.....

Door: Laura & Antoine

09 Augustus 2011 | China, Shanghai

Ni hao!!

De eerste week in Shanghai... onze nieuwe woonplaats voor het aankomende anderhalf jaar....

Zodra we onze voeten op Chinese bodem plaatsen, is het verschil meteen waarneembaar; druk, warm & benauwd, geroggel en een aparte (voor ons nieuwe) geur. Welkom to China!

Met Jun Feng (sorry het is geen Mr. Wu geworden maar ”gewoon” een Jun Feng), onze chauffeur, rijden we richting appartement. Bij aankomst op ons nieuwe stekkie hebben we wel het idee dat we ons thuis kunnen gaan voelen. Het appartement ligt op de negende verdieping (van de 46) en heeft een mooi uitzicht op de rivier, de Huangpu. Als de avond valt lichten de gebouwen om ons heen in alle kleuren op... een heel mooi beeld. Om 23:00 's avonds gaan de lamjes weer uit (wat aanzienlijk veel stroom spaart in deze grote en immense stad).

We bezoeken het medisch centrum (ik moet nog goedgekeurd worden), het Nederlands consulaat en een supermarkt, aan de eerste basisbehoefte moet worden voldaan ;-)
Het bezoek aan de supermarkt is een heus avontuur. Afgezien dat we driekwart niet kunnen lezen, kunnen we ook veel van de producten niet thuis brengen, wat waarschijnlijk ook beter is. De olijfolie is erg duur en wordt zelfs bewaakt door beveiligingskabels (?!!). We gaan met een zielig leeg mandje richting kassa... de rest van de boodschappen komt later wel als we een beetje gewend zijn.

Ook hebben we een bezoekje gebracht aan de Ikea. Deze Ikea is pas geopend en is de grootste van Azië en de tweeds grootste van de wereld (alleen Ikea Stockholm is groter). Het assortiment van Ikea is bekend en verschilt niet veel van thuis. Wat me wel opvalt is dat op de banken die in de showroom staan, worden bezet door slapende Chinezen! Overal waar ze kunnen slapen, doen ze ook echt hun oogjes toe (op het stoepje van het troittor, op de caddiewagentjes van de airport, in het restaurant aan tafel, maak niet uit welke gelegenheid, overal moet een dutje gedaan worden!).........

Natuurlijk hebben we ook een beetje sightseeing gedaan. We zijn naar Yuyuan Garden geweest, waar een mooi oud theehuis staat aan de welbekende zigzagbrug. Deze brug heeft zoveel hoeken zodat de boze geesten buiten gehouden kunnen worden. Het park is erg mooi in traditionele chineese stijl met veel groen en veel visjes. We hadden geluk dat het niet erg druk was die dag. Helaas staat onze reisgids nog op de boot, want je kunt er waarschijnlijk zoveel meer zien als je ernaar op zoek moet.

Ondanks de hitte en de benauwdheid doen we zoveel mogelijk te voet, want er is zoveel te zien in de stad! We proberen de eerste woordjes in het Chinees, maar het wil nog niet zo vlotten. Antoine probeert een flesje water te bestellen in het Chinees en krijgt een fles bier... hij is dan wel Europeaan, maar een fles bier om 12:00 uur gaat wat ver. Met gebaren maken we duidelijk wat we willen en vervolgens vragen we hoe een flesje water in het Chinees heet; Shuie (spreek uit; eigenlijk moet je gewoon niezen!!) ...... willen we dus een flesje water bestellen, niezen we in de toekomst gewoon (hebben we al paar keer geprobeerd en het werkt! Met de vreemste ezelsbruggetjes spreken we straks misschien wel een beetje Chinees ;-)

Ook hebben we de Bund bezocht, Nanjing Road en zijn we vervolgens met de ferry naar de andere kant van de rivier gegaan (naar Pudong, waar ons appartement ligt). De Chinezen duwen om maar als eerste in de boot te zijn en willen er ook weer als eerste uit.... laat maar duwen en trekken; we bekijken het van een afstandje en gaan vervolgens als laatste uit de boot.

Bij de Mc Donalds ga ik maar even plassen... ik ging ervan uit de Mc Donalds een internationaal concept heeft; ook qua inrichting, maar toen ik eindelijk aan de beurt was mocht ik na het openen van de deur eerst twee treden op, vervolgens sta ik boven een gat in de grond (dat was nog niet zo schokkend want die ken ik wel van vakanties van Frankrijk en hiermee kan ik ook redelijk overweg), maar ik was te groot voor het hokje! Mijn hoofd stak erboven uit! Hahaha....

Antoine is gisteren voor het eerst begonnen op het werk. Ik ben meegereden om te bekijken waar hij zijn centen gaat verdienen. Mooi kantoor hoor! Vervolgens laat ik hem maar gaan en zet de chauffeur mij af bij het appartement. Daarna ben ik er die dag op uit getrokken, zonder doel, gewoon een beetje kijken/verkennen. In de wijk ken ik de weg al een beetje (dat wil zeggen van de boulevard met cafeetjes naar winkelcentrum en terug, maar dat is toch wel de belangrijkste route voor de aankomende tijd.

Het koken was de eerste avond een ramp. We hebben uiteindelijk gewokte paprika en wortel gegeten. De rest was mislukt ;-(
Nu gaat het veel beter en krijgen we de curry’s goed onder de knie..jammie jammie!!!

Het is nu wachten op de boot met onze spulletjes die morgen arriveert zodat we het appartement een beetje eigen kunnen maken ... daar verheugen we ons enorm op ! Helaas moeten we nog tot de 24ste wachten tot de goederen daadwerkelijk ingeklaard zijn en afgeleverd worden.

PS: Mijn medische keuring is erdoor heen, Laura is tip top in orde en mag deelnemen aan de Chinese samenleving. Ik ben geen gevaar voor Shanghainezen!

Zaijian,
Laura & Antoine

• 09 Augustus 2011 - 14:16

Buuf:

Hoi meis wat leuk zo kan ik je lekker volgen!!

Groetjes vanuit een heel saai kantoor in Geleen,
    Sas

• 09 Augustus 2011 - 14:42

Dimphy En Tim:

Heee lieverd! Goed gedaan...zooo leuk om je/jullie verhalen te lezen, je hebt zo'n vlotte, humoristische schrijfstijl, dat leest leuk weg! Verheug me al op alle volgende verhalen!
    Dikke zoenen voor jullie uit Boukoul.

• 09 Augustus 2011 - 15:32

Mama:

Hoi hoi (Zie je, ik spreek ook Chinees!),

Fijn dat wij jullie belevenissen allemaal kunnen volgen. Jullie lijken dan niet zo ver weg te zijn!
    Verder houden we wel mailcontact!

Liefs, Mama

• 09 Augustus 2011 - 15:41

Chiel:

Hey zus!

Ben blij dat alles goed gaat en jullie je al thuis voelen op jullie nieuwe stekkie. Blijf vooral schrijven, dan kunnen wij blijven lezen en natuurlijk meer heisse-scheisse-foto's bewonderen ;-)

Eerste werkdag van Antoine en al gelijk architectuur van Nederlandse fabrikaat bewonderen...hier zit een trotse broer te typen! :-D >> DSM Headquaters, Shanghai > Architekten Cie, Amsterdam

Have fun!!

x Chiel

• 09 Augustus 2011 - 18:47

Linda:

Hoi Antoine en Laura, ontzettend leuk dat jullie de site hebben gemaakt! Nu kunnen we gezellig jullie avontuur meebeleven :) Echt super mooie foto's, ik had niet gedacht dat het daar zo mooi was.. En dat niesverhaal zal ik nooit meer vergeten..haha..echt handig! Ik verheug me al op het volgende verslag :) Veel liefs!!

• 09 Augustus 2011 - 19:02

Melissa:

Jeej, wat leuk een waarbenjij site!
    Zo kunnen we jullie tenminste op de voet volgen ;)

Laura je hebt het goed bekeken, lekker met de chauffeur Twannie afzetten en je weg naar de boulevard zoeken, diva ;)
    Hoewel dat plassen in een gat met je hoofd boven het hokje is nou weer niet echt diva-like is hihi...

Amuseer jullie... ik kijk al uit naar 't nieuwe verslag...X

• 10 Augustus 2011 - 09:03

Erik En Janneke:

Hey laura en Antoine!

Leuk om zo jullie belevenissen te kunnen lezen!
    Klinkt allemaal al erg goed wat jullie tot nu toe gedaan hebben!
    Veel plezier met ontdekken de aankomende tijd en we zijn benieuwd naar de volgende verhalen!

Groetjes Erik en Janneke

• 10 Augustus 2011 - 09:33

Yvonne & Pieter:

Hoi kanjers,

Fijn dat jullie met een glimlach door de eerste week in China zijn gekomen.
    Hebben genoten van jullie verslag.
    Maak er een mooie tijd van en tot de volgende info uit China.

XXXXX

Yvonne & Pieter

• 10 Augustus 2011 - 12:02

Hilke:

Hey Laura en Antoine!

Tja, het blijven toch grappige mensen die Chinezen! Een collegaatje van mij is net terug van een vakantie in Shanghai (met een tas vol hippe op maat gemaakte kleren!) en volgens haar moet ik er echt eens heen..... Mmmm, jullie hadden toch een logeerkamertje in de Skyline Mansion? ;-)
    Leuk dat we hier mee kunnen lezen, heel veel plezier samen!!

Liefs, Hilke

• 10 Augustus 2011 - 18:20

Barbara:

Hoi lieve schatjes .
    Wat heerlijk om jullie zo vermakelijk te kunnen volgen in het verre China.
    Laura je bent echt een kei in het verslag doen van jullie belevenissen aldaar.
    Prachtig ziet het er allemaal uit. Mooie foto's', zo kunnen wij ons ook een beetje een beeld vormen en mee genieten vanuit ons klein koud kikkerlandje en verzacht wat het gemis van jullie twee.
    Heel veel liefs en een dikke kus van mam Barbara.
    Ik hou heel veel jullie.
    Tot gauw.

• 10 Augustus 2011 - 19:27

Dave & Tracey:

Ni hao Shanghai en groeten uit Mestreech!!

Fijn om te zien dat jullie gezond en wel in China zijn :-)
    Wat een prachtig uitzicht en wat een leuke verhalen... Top! Geweldig dat alles goed gaat zover..

Zorg voor elkaar en wij houden contact.

We miss you both!
    Liefs, Dave & Tracey xxx
    p.s. We kijken er naar uit om volgend jaar wellicht niezend een flesje water te bestellen ;))))

• 11 Augustus 2011 - 07:34

Dennis & Geneviève:

Hee !

Nice dat jullie dit op deze manier bijhouden, echt heel leuk!
    Heel veel succes en plezier de komende tijd bij het acclimatiseren in deze metropool.

Enne....belangrijkste vraag: heeft d'r Jun Feng ook Sjun Sjong of Jing Heng?

Jrus oes Herten!

• 15 Augustus 2011 - 18:03

Mam Barbara:

Was heel gezellig gisteren met José en Jef, maar ook door jullie op afstand.
    Liefs mam'
    Tot gauw.