"Bijlmer van Shanghai" - Reisverslag uit Shanghai, China van lauraenantoine - WaarBenJij.nu "Bijlmer van Shanghai" - Reisverslag uit Shanghai, China van lauraenantoine - WaarBenJij.nu

"Bijlmer van Shanghai"

Door: Laura & Antoine

Blijf op de hoogte en volg

03 November 2011 | China, Shanghai

Onlangs was het wereldnieuws; een Chinees kindje dat tweemaal werd overreden door 2 verschillende busjes. 18 voorbijgangers (letterlijk) zijn langs gelopen, maar niemand heeft iets gedaan. Het Chineesje is gestorven.
Los van het feit dat Chinezen zich niet met andermans zaken bemoeien, heb ik gelezen dat wanneer ze iemand in nood helpen en het slachtoffer vervolgens aangeeft dat degene die hen heeft geholpen de veroorzaker is van alle ellende (in verband met de schadeclaim), hij of zij er dan met een hele hoge boete er nog goed vanaf komt. Ga maar eens bewijzen dat je alleen geholpen hebt!
Is je kind ziek? Dan is het voor sommige Chinezen “voordeliger” om eroverheen te rijden en een boete híervoor te krijgen, dan de medische kosten die het zieke kind met zich meebrengt te betalen. Who needs a doctor now?!?
Nou ja, elk land heeft zo zijn eigen ding. De politie die een barricade opwerpt, daardoor een file veroorzaakt om twee benzinedieven te pakken met alle gevolgen van dien, verdient natuurlijk ook geen schoonheidsprijs!

Sommige Nederlanders in Shanghai die in Puxi wonen (het gedeelte aan de overkant van de rivier, of zoals ze in Curacao zeggen ”Otrobanda”), vergelijken Pudong (het zakelijk gedeelte waar ons appartementje ligt) met de Bijlmer. Is het vanwege de hoeveelheid niet -Chinezen die er wonen of zijn het de vele hoge gebouwen? Waarschijnlijk maakt een combinatie van deze twee factoren Pudong tot de Bijlmer. Ik kan alleen maar zeggen ”I like living in the Bijlmer of Shanghai”. Of je nu in Puxi of Pudong woont: het contrast tussen “Oud Shanghai” en “nieuw” Shanghai is groot. Het leeft naast elkaar. Waar je je in “nieuw” Shanghai vergaapt aan de dure Cartier-horloges in de luxe shoppingmalls, sta je een straat verderop in “oud” Shanghai tussen de noedelverkopers, de kaartspelende oudjes en baan je je een weg tussen de drogende onderbroeken en hemdjes. Gelukkig bestaat “oud” Shanghai nog!

1 oktober was feest in China; Nationale dag van de Volksrepubliek China. De Chinezen noemen het ‘Golden week”, want ze hebben een hele week vrij. In die week gaat voor tonnen vuurwerk de lucht in, echt prachig! Ook wordt er heel wat afgereisd. 6.5 miljoen toeristen reisden tijdens National Day naar Shanghai. Antoine en ik zijn er ook op uitgegaan. Het was druk! De metro was een kwelling, de winkelstraten puilden uit en in de parken was het koppelen van geliefden in volle gang. De ouders zochten naar geschikte partners voor hen kinderen. Antoine heeft even een blik geworpen op de contactadvertenties, maar na een ietwat indringende blik van mij, heeft hij deze activiteit gestaakt. Ja sorry hoor, maar een westerse man ligt nu eenmaal goed in de markt bij de Chinezen! Er komt 1 keer per maand een tijdschrift uit dat verkrijgbaar is bij restaurants, bars, Starbucks etc. Hierin staan echt hilarische verhalen. Ook een verhaal van een westerse vrouw, die vertelt dat de Chinese baas van haar man heeft voorgesteld dat haar man een tweede (Chinese) vrouw neemt en een paar dagen per week met haar gaat samenwonen om de cultuur écht goed te begrijpen, hahahahaha.

Ondertussen heeft Antoine ook een start gemaakt met Chinese les. De cijfertjes (toch het belangrijkst voor hem) heeft ie al onder de knie en tellen tot 100 gaat al prima. Het valt niet mee om de juiste manier van uitspreken te vinden en om het geleerde in de praktijk te oefenen. Bij elke poging begrijpen de Chinese proefpersonen er niets van en uitgelachen worden is dan ook aan de orde van de dag.
Deze week is hij ook bij een klant geweest in Fuzhou, dat ligt zo'n 600km zuidelijker, ter hoogte van Taiwan op ongeveer een uur vliegen van Shanghai. Het was een super ervaring om een dag op te trekken met een enthusiaste Chinese ondernemer die maar één ding wil: zijn bedrijf laten groeien. Dan voel je echt waarom de economie in dit land zo hard groeit. Het diner en de lunch bevatten allerlei lokale lekkerneien en het was dan ook een hele uitdaging voor Antoine om de slakken, viskop, vismaag en andere ondefinieerbare gerechten naar binnen te werken. Maar er zaten heerlijke delicatessen tussen zoals abalone schelp, verse krab en een mega grote kreeft.

Antoine heeft bij de fabric market zelf een hemd samengesteld (inclusief initialen) voor 15 euro, custom made J. Binnen 2 dagen klaar en afgeleverd. Prachtig hemd geworden, it looks good! Zeker voor herhaling vatbaar. Zoveel shops, zoveel orders. Die mensen verdienen goed geld.

Ik ben inmiddels begonnen met vrijwilligerswerk bij de Baobei Foundation (http://www.baobeifoundation.org). Ik kreeg een berichtje dat Marcus (zie website), een weeskindje van 7 maanden oud met een waterhoofdje, in het ziekenhuis lag en geopereerd werd. De dag na de operatie ben ik langsgegaan. Ik vroeg de begeleidster wat ik nu kon doen. Haar antwoord: “just give love”. Ik heb Marcus getroost en geknuffeld, meer kon ik op dat moment niet doen. Hopelijk heeft hij iets gemerkt van mijn liefde. Nu is hij naar een ‘healinghome’ (een gezin waar hij wordt verzorgd totdat hij helemaal is aangesterkt). Zo een baby is pas 7 maanden oud en heeft al heel wat meegemaakt. Door mijn enthousiasme om eindelijk wat te kunnen doen voor de organisatie, had ik me eigenlijk niet gerealiseerd wat ik kon verwachten. Het hele gebeuren heeft me thuis nog bezig gehouden. Als er een berichtje komt van een volgend babytje dat geopereerd wordt, sta ik weer bij het kinderziekenhuis op de stoep. Nu ga ik kijken of er een mogelijkheid is dat ik me ook kan bezighouden met de fundraising, marketing of adoptieproces.
Hierbij nog even een oproepje: gooi geen babyspullen weg, ik neem ze graag mee naar China!!

Tot de volgende keer!! Zài jiàn!

  • 03 November 2011 - 14:09

    Pieter & Yvonne:

    Prachtig verhaal weer avn een enthousiaste Laura!
    We genieten met jullie mee!

    XXXX

    Yvonne & Pieter

  • 03 November 2011 - 15:31

    Femke En Erik:

    Hee lieverds....

    Zo leuk als we weer een melding krijgen van een berichtje uit China.
    Wat een wereld daar zeg, zo anders. Echt super interessant om te lezen.
    Wij zijn wel heel benieuwd naar het hempie van Antoine. Snel een foto toevoegen.
    En Lau, respect voor wat je doet voor die lieve kleine mensjes. Het lijkt me enorm zwaar.
    Geniet nog van alles daar!

    Dikke knuffel
    Femke en Erik

  • 03 November 2011 - 17:43

    Hanny Geelen:

    Hoi Laura,

    Ik zag op Melissa haar Facebook de link naar jullie site en nieuwsgierig als ik ben, ben ik gelijk gaan lezen.
    Leuke verslagen en prachtige foto's, het straalt van jullie af dat jullie het goed naar de zin hebben.
    Indrukwekkend hoor en idd het contrast van oud en nieuw wat je zo goed omschrijft.
    Wat ben je toch een lieverd dat je voor de kleintjes zorgt op een moment dat ze het zoooo hard nodig hebben, super.
    Het gaat jullie goed daar, blijf je nog veel leuke verhalen schrijven en foto's plaatsen ? dan blijven wij ze hier volgen,

    Groetjes Hanny

  • 03 November 2011 - 18:10

    Dimphy&Tim:

    Altijd zooooo leuk om je stukjes te lezen!! Wij gaan deze week aan de slag om het visum te regelen en dan afteluuuhhhh! Het is zo leuk om jullie daarzo te zien via een foto, maar nog liever in reallife ;-)
    Lieve knuffel van ons!! enneh: keep up the good work voor de kleintjes daar; zeker weten kun je liefde voelen ookal ben je nog piepklein ;-) xx

  • 04 November 2011 - 08:36

    Erik En Janneke:

    Hey Laura en Antoine!

    Heel leuk verslag weer! Weer veel leuke en bijzondere dingen beleefd!
    Enneh Laura...je moet echt wat met dat schrijven gaan doen, kan je echt goed!
    Misschien elke maand een column in de krant in Nederland!?
    Geniet ze!

    Groetjes Erik en Janneke

  • 05 November 2011 - 17:13

    Mam Barbara:

    Lieve, lieve schattebouten van ons,

    Met tranen in mijn ogen zit het verslag te lezen.
    Het is alweer een toppie Laura.
    Meid wat doe je het goed. Voorbeeldig. Alleen maar positiefs nieuws, geen gejammmer of gezeur.
    Wat ben je een dappere, moedige vrouw.
    Ik ben trots dat ik je schoonmoeder mag zijn. Houden zo. komt goed schatje.
    Oproep voor babykleertjes ben ik al mee bezig.
    Tot gauw.
    Dikke kus en knuffel voor jullie allebei van Henk en mij.

  • 07 November 2011 - 13:37

    Hoi Laura En Antoine:

    Saskia heeft me jullie website gegeven, en dus stuur ik jullie maar meteen een mailtje, want ik heb al heel lang niets meer van me laten horen.

    Hoe gaat het me jullie? Ben erg benieuwd naar jullie verhalen. Met deze waarbenjenu heb ik altijd wat te lezen 's avonds en denk ik eraan om jullie te mailen. Ik heb gehoord dat Laura vrijwilligerswerk is gaan doen, leuk.

    Laura, weet je dat Rousseau Chocolade ook in China winkels gaat openen. Ik weet niet meer precies of ook in Changhai. Zal het uitzoeken.

    Tot zover mijn "levensteken".

    Groetjes,
    Truus

  • 30 December 2011 - 15:37

    Ron & Claudia:

    Hey Teun en Laura,

    Ben net alle verslagen van Laura aant lezen. Echt super! Heb ook goed gelachen.
    Zo te lezen hebben jullie het er goed naar jullie zin en beleven jullie een mooi avontuur in China.

    Een goeie "rutsch" gewenst en alle succes, gezondheid en liefs voor 2012

    Groetjes

    Ron en Claudia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shanghai

Living in Shanghai

Recente Reisverslagen:

21 Juli 2012

Ditjes & Datjes

01 Februari 2012

Het Jaar van de Draak

15 Januari 2012

Merry New Year!

03 November 2011

"Bijlmer van Shanghai"

02 September 2011

Shanghai live...

Welkom in ons Shanghai-dagboek! We nemen jullie mee in ons avontuur in deze immens grote en dynamische stad. De stad met de meeste Chinezen, de vele lampjes, de hoogste gebouwen, de grootste haven, de geroosterde duckies, chopsticks en de Huangpu; kortom de parel van het oosten!! Liefs, Laura & Antoine

Actief sinds 07 Aug. 2011
Verslag gelezen: 864
Totaal aantal bezoekers 12972

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2011 - 31 Januari 2013

Living in Shanghai

Landen bezocht: